Folkefinansiering / Crowdfunding

Folkefinansiering er kapitalinnhenting metode der en stor gruppe individer går sammen om å reise kapital til et bestemt formål. Det totale beløp kan være stort, fordelt på lave beløp på enkeltindividet. De siste årene har det blitt etablert en rekke sosiale nettsamfunn som indiegogo og kickstarter, som har økt potensialet til folkefinansiering betraktelig. 

Nederst i innlegget finner du 15 punkter om hva som skal til for å lykkes med folkefinansiering

Historien bak

Mange tenker på folkefinansiering som et relativt nytt fenomen, men det var det ikke. Folkefinansieringens grunnprinsipper startet i år 800 f.k, i det gamle Roma. Her gikk det under navnet Patronage eller beskyttelse på Norsk, og gikk ut på at velstående romere sponset, eller beskyttet inspirerende kunstnere for å øke sin egen sosiale status. Hierarkiet var klart, men beskytteren og deres “Cliens” eller klient jobbet sammen mot et felles mål.

Patronage hadde en enorm opptur under renessansen år 1508, da Pave Julius II tok på seg en rolle som Patronage for en “up and coming” kunster, Michelangelo. Ved demokratiets oppstandelse og en mer likevekt i form av finansielle midler, var ikke lenger personer som Paven riktig person å se etter for finansiering, og “folket” i folkefinansiering tok en ny mening. 

I år 1606 startet et selskap det som betegnes som verdens første lovlige folkefinansieringskampanje. Det var ikke et hvilket som helst selskap som hadde denne første kampanjen, det var Dutch India Company, som varte i 200 år, og som på et punkt hadde 4785 skip. Bildet nederst på siden er aksjeavtalen til Dutch India Company. 

Man kan kategorisere folkefinansiering i fire forskjellige kategorier.

Belønningsbasert folkefinansiering

Belønningsbasert folkefinansiering går ut på at de som er givere typisk gir små beløp til prosjektet. Disse kan variere fra 1$ – 1000$, og noen ganger mer. Denne typen folkefinansiering ser vi som oftest der noe blir produsert, for eksempel en klokke, et album eller en film. I denne typen folkefinansiering får gjerne giveren en rabattert pris på produktet eller tjenesten den støtter, eller en tidlig tilgang. De mest populære plattformene for belønningsbasert folkefinansiering er i dag Kickstarter og Indiegogo.

Donasjonsbasert folkefinansiering

I donasjonsbasert folkefinansiering ser vi den samme trender når det kommer til hvilke beløp som blir donert (1$-1000$, men noen ganger mer). Som navnet tilsier, havner dette om donasjoner, hvor eneste belønning er takknemlighet fra prosjektets skapere, og i noen tilfeller skattefradrag. Kampanjer innen denne kategorien av folkefinansiering er gjerne non-profit organisasjoner eller for eksempel bygging av en skole i Afrika.

Anndelsbasert folkefinansierng

Anndelsbasert folkefinansiering går ofte ut på større donasjoner enn de to tidligere kategoriene. Her går giverne gjerne inn med minst 1000$, og gjerne mer, for en liten del av eierskap i selskapet. Som er resultat av dette, er anndelsbasert folkefinansiering ofte brukt til å finansiere oppstarten eller veksten til en bedrift, ikke et prosjekt. Ofte er denne formen for folkefinansiering brukt som en forberedelse til å rette seg mot Engel Investorer eller Venture Capital.

AngelList og Crowdfunder er de to mest populære plattformene for anndelsbasert folkefinansiering.

Gjeldsbasert folkefinansiering

I gjeldsbasert folkefinansiering har vi ikke givere, men långivere, og noen ganger kalt investorer som kommer med den finansielle støtten. I motsetning til de andre typene folkefinansiering, sitter långiverne ikke igjen med en andel av selskapet eller en “reward”. I prinsippet fungerer gjeldsbasert folkefinansiering på samme måte som et lån i en bank, men istedenfor å låne hele beløpet fra en bank, låner prosjektet mindre summer fra flere långivere. Denne typen folkefinansiering er oftest brukt i personlige sammenhenger, som kjøp av en ny bil, opppussing av hjemmet osv.

Lønner deg seg å folkefinansiere?

En interresant faktor i folkefinansiering er hvor mye tid som går til planlegging av selve kampanjen, og ikke minst hvor mye penger som legges inn i kampanjene! Det er av min oppfatning at fortjenesten ikke er det viktigste for mange av bedriftene, men at verdien ligger i den eksponeringen man får av å gjøre det bra. En sammenheng vises mellom de bedriftene som har klart det – de har alle solgt produktet eller tjenesten sin på egenhånd. Det å legge ut en folkefinansieringskampanje har generelt ikke generert kalde salg for bedriftene, og mesteparten av salgene ble ofte gjort før kampanjen i det hele tatt hadde startet.

15 nøkkelpunkter til hvordan lykkes med folkefinansiering

  • Start forberedelsene i god tid
  • Vurder nøye om folkefinansiering er riktig for din bedrift
  • Snakk med noen som har kompetanse innen folkefinansiering
  • Forbered deg på at det tar ekstremt mye tid og ressurser
  • Lag en plan for hele prosessen
  • Bygg et brand før lansering
  • Bygg deg en stor følger base før lansering
  • Kontakt medier du har lyst til å komme i
  • Få plattformene til å konkurrere om deg
  • Sørg for å ha avtalt masse salg på forhånd
  • Innholdet (Video, tekst og bilder) må være ekstremt bra
  • Sørg for å ha et plettfritt helhetsinntrykk – skap tillit!
  • Lag en god historie rundt prosjektet ditt – ikke vær redd for å skille deg ut
  • Legg ut videoer direkte på Facebook, ikke link til YouTube
  • Lag gode fordeler til de som kjøper tidlig

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Stian Ulvøy

Stian Ulvøy

Ansvarlig Konsulent

Liknende temaer

{«dynamic»:true,»content»:»post_author_bio»,»settings»:{«before»:»»,»after»:»»}}

Hold deg oppdatert

Innomellom sender vi ut spennende artikler som hjelper deg i veien til Bedre Resultater. Meld deg på i dag!

Noen av bedriftene vi har jobbet med

Første steg til Bedre Resultater

Jeg godtar at Bedre Resultater sender meg informasjon på epost

Kontaktinfo

Avdeling Fredrikstad

Østheimveien 26, 1630 Gamle Fredrikstad

Avdeling Follo

Sagaveien 3, 1430 Ås 

 

 

post@bedreresultater.no

Org. Nr: 989 530 631

Østheimveien 26, 1630 Gamle Fredrikstad

Nettisden er utviklet av Bedre Resultater AS